Home Pemulihan Berkesan Bagi Keasidan

Home Pemulihan Berkesan Bagi Keasidan

Keasidan bermakna pelepasan yang tidak perlu asid oleh kelenjar gastrik perut. Ia berkait rapat dengan perubahan dalam kandungan alpha-selulosa dan kehilangan kuasa selepas penuaan. Apabila kebocoran asid berlebihan kembali ke dalam tekak luka ini dan merengsa lapisan esofagus dan rasa pedih ulu hati dihasilkan. Sebab-sebab keasidan adalah berbeza-beza. Namun mereka sering berlaku dengan masalah kesihatan yang lain seperti masalah pundi hempedu, kekurangan enzim, alahan, tekanan, dan ulser pedih ulu hati.

Pemulihan Rumah untuk Keasidan:

o Satu atau dua sudu teh jus myroblan chebulic diambil setiap hari adalah ubat rumah yang sangat berguna dan berkesan dan pedih hati dan ini juga berguna dalam mencegah.
o susu Almond dilakukan dengan badam dicelur adalah ubat rumah yang sangat berkesan untuk keasidan kerana ia membekalkan protein kualiti yang baik dan juga mengikat lebihan asid di dalam perut. Pengambilan susu ini adalah sangat berfaedah.
o tembikai air, pisang dan timun berfungsi dengan baik untuk mengurangkan keasidan.
o Ambil bayam mentah dan mengisar mereka. Jus ini juga berguna untuk mengurangkan keasidan yang disebabkan oleh merokok atau pengambilan alkohol secara berlebihan. Elakkan alkohol dan merokok.
o susu Plain juga memberikan bantuan baik semasa sakit keasidan.
o Ambil air kelapa tender tiga hingga empat kali dalam satu hari.
o Jus labu adalah juga sangat berkesan. Tambah sedikit gula di dalamnya untuk rasa.
o Ambil sekeping kecil jaggery kerap. Hanya perlu sekeping jaggery dalam mulut dan secara beransur-ansur menghisap ia sehingga anda mendapat bantuan.
o Ambil biji jintan putih dan rebus dalam segelas air. Mengambil jus ini tiga hingga empat kali dalam satu hari. Ini ubat rumah adalah selamat dan berkesan.
o Ambil taburkan gula bersama-sama dengan lada di atas sekeping nanas; ubat ini memberikan kelegaan cepat.
o minum jus lobak merah juga bermanfaat untuk menghilangkan masalah ini.
o Ambil amla dengan haritaki dalam jumlah yang sama. Ini adalah satu ubatan rumah yang berkesan untuk keasidan.
o Ambil halia dan ketumbar di bahagian yang sama untuk mendapatkan bantuan daripada keasidan. Pastikan anda menambah jumlah yang sama semasa menyediakan penyelesaian.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar