Pemulihan Home Untuk sakit gigi - Punca dan Rawatan

Pemulihan Home Untuk sakit gigi - Punca dan Rawatan

Punca-punca utama kerosakan gigi adalah penggunaan yang berlebihan minuman ringan, gula-gula, pastri, karbohidrat ditapis dan gula dalam semua bentuk. Kita boleh mengurangkan kerosakan gigi dengan mengurangkan atas konsumsi. Bakteria memecahkan gula dengan asid yang bergabung dengan kalsium dalam enamel dan punca kerosakan atau hakisan.

Memberus gigi yang betul adalah penting untuk mencegah kerosakan gigi dan sakit gigi berbangkit. Memberus dalam gerakan bulat dengan berus yang baik untuk memastikan bahawa semua permukaan gigi dibersihkan. Jangan gunakan berus terlalu tua. Berus gusi ringan untuk meningkatkan peredaran darah di dalam gusi.

Kerosakan gigi, kemusnahan tulang di sekitar gigi dan jangkitan pada gusi boleh dicegah dengan diet yang betul. Pengambilan gula dikawal, pastikan diet anda mengandungi banyak sayur-sayuran mentah, roti gandum dan buah-buahan.

Herba semulajadi seperti bunga cengkih, calendula, tarragon, dan yarrow boleh digunakan untuk membantu melegakan kesakitan. Herba-herba ini sangat membantu dalam sakit gigi sehingga anda boleh pergi ke doktor gigi.

Pemulihan Rumah untuk sakit gigi:

o ulas bawang putih dengan sedikit garam batu, diletakkan pada gigi terjejas akan mengurangkan kesakitan. Anda juga boleh mengunyah ulas bawang putih setiap hari pada waktu pagi.
o Mengunyah bawang mentah selama lebih kurang 3-4 minit sudah cukup untuk membunuh semua kuman di dalam mulut dan memastikan perlindungan daripada pelbagai masalah gigi.
o Lime adalah salah satu rawatan rumah yang hebat untuk mencegah kerosakan gigi, kaviti gigi, kelonggaran gigi, sakit gigi dan pendarahan gusi.
o jus rumput gandum adalah pencuci mulut yang cemerlang untuk pereputan gigi dan penawar sakit gigi secara semulajadi. Ia menarik keluar semua toksin dari gusi dan memeriksa pertumbuhan bakteria.
o Asafoetida berasaskan melayan jus lemon sakit gigi. Panaskan campuran asofoetida dan jus lemon, menyerap swab kapas dan letakkan di dalam rongga gigi untuk melegakan sakit dengan cepat.
o Campuran kulit kayu teluk berry dan cuka digunakan pada kawasan yang terjejas akan mengurangkan rasa sakit dan menguatkan gusi.
o Minyak cengkih digunakan untuk rongga gigi reput memberikan kelegaan.
o secubit lada dan satu sudu suku garam biasa mencegah kaviti gigi, nafas busuk, gusi berdarah, gusi menyakitkan, dan sakit gigi.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Ryan Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar